От няколко години социалните мрежи се превърнаха в неразривна част от нашето ежедневие. Преди няколко десетилетия в заведенията, кафенетата и дори на пейките в квартала можеше да срещнеш нови хора и да установиш контакт с новите си състуденти или колеги. Днес, обаче, интеракцията на подобни места се явява по-скоро следствие от запознанството или първоначалната комуникация след едно приятелство във Facebook и едно последване в Instagram.
Формите на общуване ускорено се променят, а за бизнеса това значи само едно – че той трябва да е там, където са неговите клиенти, и да говори на техния език. А потребителите вече са онлайн и комуникират предимно чрез своите смартфони.
Какво е маркетингът в социалните мрежи?
Маркетингът в социалните мрежи е като рок концертите – вие (бизнесът) сте в центъра на вниманието, а многохилядната аудитория (клиентите) е точно пред изпълнителя. Дори има хора извън стадиона, които знаят за него и слушат макар и безплатно. Целта на артиста е да изсвири най-добрите си произведения, да бъде най-добрият в очите на почитателите си и да накара онези отвън да ги е яд, че не са си купили билет.
Маркетингът в социалните мрежи е най-силното оръжие за привличане и задържане на клиенти и последователи, защото както със всяка друга общност, така и с тази в онлайн средите можеш да направиш едно и също – да контролираш нагласите.
Facebook – свещеният Граал на социалните мрежи
Facebook е най-голямата социална мрежа в света, която се доказа като лидер не само защото предостави възможност на потребителите да споделят всичко, което се случва в живота им, но и защото създаде благоприятна среда за развитие на бизнес. Благодарение на Facebook новите фирми могат да градят репутация и бранд, които да не са по-малко силни от тези на най-големите съвременни компании.
Facebook притежава над 1 милиард активни потребители дневно. 72% от тях са платежоспособни възрастни. Този потенциал изглежда неизчерпаем, нали? Всъщност, само така изглежда.
Ако искате да развивате онлайн присъствието си във Facebook и не притежавате мултинационална компания за търговия на масови стоки за световния пазар (като Coca Cola, например), то вашата правилна онлайн аудитория ще бъде далеч по-малко от милиард души. От тях, единствено 5% от феновете ви ще виждат публикуваното на страницата ви съдържание.
Все пак, Facebook не е дойна крава за бизнеса, а социална мрежа, където всеки може да споделя всичко. Това не изключва възможността, обаче, медията да е изключително примамлив пазар за онлайн рекламодателите.
Когато контролирате своята маркетинг дейност във Facebook, помнете някои общи правила:
- Facebook страницата на вашата фирма е като собствен офис във виртуалния бизнес център на Facebook, откъдето контролирате дейността си в социалната мрежа.
- Преди да напишете новия си статус или да пуснете нова снимка с известен цитат, си задайте въпроса: „Аудиторията ми ще приеме ли това, което казвам?“
- Негативната Facebook репутация е дори по-лоша от тази в реалния свят. Затова, ако не можете сами да се справите с управлението на репутацията си в социалните мрежи, е най-добре да наемете специалист.
- Бъдете готови за промяна – Facebook е може би най-динамично променящата се социална платформа в света.
Twitter – размерът няма голямо значение
Макар и да е по-малка социална мрежа, Тwitter донесе на света културна революция. Оказа се, че за много потребители туитовете от 140 символа са по-примамливи, отколкото дългите Facebook статуси. За бизнеса това е повече от благоприятно, защото няма нищо по-добро от краткото и ясно маркетингово послание. Само си представете какво можете да постигнете с послание от 140 символа, достъпно за милиони потребители по целия свят!
Важно е да се отбележи, че дейността ви в Twitter е още по-ползотворна, ако е добре съчетана с могъществото на Facebook. Така съвсем спокойно можете да получите възвръщаемост на инвестицията си в най-скоро време.
Instagram – осиновеното дете на Facebook
Само за 5 години, от обикновен аpp за фото ефекти Instagram се превърна в глобален лидер в споделянето на снимки, задминавайки конкурентите си Tumblr, Flickr и 500px. Това, което прави Instagram толкова ценен за потребителите и бизнеса е, че значително улесни споделянето на изображения онлайн. Толкова го улесни, че дори се интегрира и с останалите социални платформи.
Но как може бизнесът да използва Instagram за нуждите си? Всеки един Instagram юзър се е заплесвал с часове, разглеждайки десетки прекрасни снимки. Представете си, че всяка една от тях може да носи посланието на вашия бранд. Така, Instagram изображенията се превръщат в особено силно преимущество, особено когато някои от най-известните Instagram блогъри рекламират ваш продукт.
Ето и най-важните правила, които една компания трябва да изпъни за успешен Instagram маркетинг:
- Тъй като Instagram не е рекламна агенция, подходът към аудиторията трябва да е личен. Потребителите са свикнали да разглеждат селфита и снимки на кулинарни произведения, а не лога на брандове. Именно затова балансирайте присъствието си чрез лични фотографии или изображения с мъдри мисли. Добрият цитат в красива графична опаковка е удачен вариант да ангажирате последователите си. Бъдете креативни!
- Не забравяйте, че не само снимките, но и краткото видео съдържание (до 30 секунди) е подходящо за Instagram.
- Не се страхувайте от хаштаговете! Тук те са ключът към това инстаграмърите да открият бранда ви!
- Instagram започва да предлага все повече възможности към рекламодателите. Възползвайте се от тях!
Google+ – смелият самотен войн
Google, Microsoft и Apple са сред световните лидери в иновациите. Но колкото и да е успешна една световна компания, нейното влияние никога не се простира във всички сфери от живота на потребителите. MacOS е една от операционните системи с най-малък световен пазарен дял, Windows Phone е като извънземно сред потребителите на мобилни устройства, а Google+ никога няма да се превърне в новия Facebook.
Но колкото и празен да изглежда Google+, той притежава един много важен коз спрямо останалите социални мрежи, а именно: ако бизнесът ви е в социалната мрежа на Google, то можете да очаквате да се класирате поне няколко позиции преди своите конкуренти в search резултатите на гиганта.
Макар и относително неуспешен сред масовите потребители, Google+ e един от най-добрите ходове в бизнес модела на компанията от Маунтин Вю. Google предостави на бизнеса възможността да използва абсолютно безплатно ресурсите, които реално могат да го класират по-напред. Този модел ще продължи да се развива, тъй като борбата за заветното първо място в търсачките ще продължи.
Ето и няколко съвета при работата с Google+:
- Изцяло попълненият профил и спазването на правилата за оформление на Google+ страницата ви са основни предпоставки за по-добро класиране.
- Публикациите в групи и общности, свързани с дейността на вашия бизнес, както и създаването на колекции не само ви позволяват по-добра сегментация на аудиторията си, но и имат голяма тежест при повишаване на онлайн репутацията ви и в изкачването към по-предните резултати в търсачките.
- Внимавайте с типа на съдържанието, което публикувате. Ако Google ботът открие, че вашата страница съдържа нелегални или неморални публикации, шансовете вашият бранд да изплува на върха на която и да е световна търсачка ще се сведат до нула.
Трябва ли да се комбинира работата в различните социални мрежи?
Задължително е! След като направите точен анализ на това в коя социална мрежа са вашите клиенти, планирайте внимателно и извършвайте синхронизирано дейностите си във всяка една от тях. Стремете се успешно да подканвате последователите си в Twitter да предприемат действие и на Facebook страницата ви, или пък да ги ангажирате чрез снимките си от Instagram, например.
Какво да очаквате от социалните мрежи през 2016 г.?
Социалните мрежи ще бъдат сред най-бързо развиващите се онлайн пространства през 2016 година. Ето и основните събития, които очакваме да се случат през тази година.
- Instant Articles във Facebook ще ви предостави много по-голяма гъвкавост в създаването на съдържание директно в най-голямата социална мрежа.
- Facebook Reactions – лайковете вече няма да бъдат просто лайкове. Придаването на емоция в рутинните действия на потребителите във Facebook ще донесе ясно разбиране на това кой тип съдържание работи и колко точно ефективно е то.
- Бутоните за покупки ще превземат Pinterest. Pinterest e платформa, която не спира да изненадва и вече привлече вниманието ни чрез въвеждане на бутони за покупка. Мобилните потребители на Facebook и Pinterest, които виждат един продукт в платена публикация вече могат да закупят даден продукт само с едно кликване. Очаква се и други социални платформи (сред които и Instagram) да последват добрия пример.
- Видеото е като новата златна мина в SMM. След като отчете значителен ръст през 2015 година, видео съдържанието ще продължава да завладява социалните мрежи и да отваря нови възможности в нишата на видео маркетинга. Youtube вече не е достатъчен за рекламодателите, а Facebook се стремят първи да предложат най-добрата и най-ефективната негова алтеранитива.