Оптимизацията на уебсайтове за търсачки (Search Engine Optimization), позната повече като SEO, е водещ фактор за появяването на Вашия уебсайт в търсачките и представлява важна стратегия в интернет маркетинга. За да постигнете ефективно SEO, трябва да следвате някои основни правила, които сме събрали за Вас в тази статия.
Какво е SEO (Оптимизация за търсачки)?
SEO оптимизацията е по-скоро процес, отколкото еднократна настройка. Нейната основна цел е генерирането на трафик от така наречните „органични” резултати в различните търсачки (Google, Bing, Yahoo и др). Тази цел се постига чрез оптимизацията на уебсайта, като се използват различни подходи – подбор на подходяща уебсайт структура и информационна архитектура, също както и CMS (система за управление на съдържанието), добавяне на уебсайта в различни директории (link building), редактиране на съдържанието от гледна точка на SEO, участие в социални медии и други.
Какво всъщност търсят търсачките?
Основната цел на търсачките е да насочат потребителите към съдържанието, което най-много се доближава до това, което търсят. В тази връзка, съществуват няколко неща, които трябва да се вземат предвид при създаването/оптимизирането на даден уебсайт – съдържание, представяне, авторитет (препратки), както и цялостното преживяване на потребителя. Имайки предвид факта, че алгоритмите на търсачките са много стриктни, що се отнася до рестрикциите на уебсайтове, които използват неодобрени SEO техники (известни като “black hat“ SEO), то по-добра идея е да се следват техните препоръки и да се използват само одобрени SEO техники (“white hat”). В противен случай рискувате рангът на Вашия уебсайт да бъде намален или позициите на уебсайта да бъдат напълно премахнати от базата данни на дадена търсачка.
Каква е разликата между вътрешна и външна SEO оптимизация?
Стратегията за SEO оптимизация може да бъде разделена на две категории: вътрешна (on-page) и външна (off-page) оптимизация. И двете са от решаващо значение за успеха на една SEO кампания, но представляват съвсем различни по същност стратегии, когато става въпрос за подобряване на ранга в класацията на търсещите машини.
Вътрешната оптимизация е свързана с кода на самия сайт и се като до голяма степен засяга структурата и конструкцията на сайта. Освен качеството на кода и скоростта на зареждане, включва и много други показатели като мета описания и заглавия на отделните страници, Sitemap, Robots.txt качествено съдържание (текстове, изображения и видео), структура на URL адресите, семантично открояване и много други. Почти невъзможно е успешното класиране на сайт без вътрешна оптимизация.
Външната оптимизация не се отнася до кода, конструкцията или съдържанието на самия сайт. Тя включва външните връзки сочещи към сайта или споменавания на бранда в мрежата. За тази цел се прави стратегия, която да предизвика изграждането на качествени и релевантни външни връзки към уебсайта. Колкото повече авторитетни външни връзки успеем да създадем към нашия уебсайт, толкова по-добре би се класирал той. За външната оптимизация се изисква време и ежедневна работа, за да се постигне дълготраен ефект.
История на SEO оптимизацията
Оптимизацията за уебсайтове е започнала в средата на 90-те години. Тази ранна оптимизация е била доста проста – всичко, което е трябвало да се направи, е било да се предостави уебсайта на търсачките. След това, те изпращали „паяк”, който „пропълзявал” през уебсайта като извличал линкове и ключови думи и индексирал намерената информация. Много скоро след това, собствениците на сайтове започнали да разбират високата стойност на това, че уебсайтовете им били видими в резултатите на търсене и това довело до различни етапи, през които преминавала оптимизацията до настоящата си форма.
Преди време широко се използваха мета ключови думи, чиято цел е беше да направят разбираемо описанието на страниците за търсещите машини. Но така наречените „спамери“ са започнали да злоупотребяват с тази възможност и заради тях индексирането по мета ключови думи бива премахнато, защото по този начин при търсенето, потребителите често попадали на различен от търсения резултат. Мета таговете, които и до днес запазват своята значимост са мета заглавия и описания.
След това, изграждането на голям брой външни връзки бе важен фактор за класиране. Но Google и останалите търсачки промениха това нещо, като залагат повече на качеството и релевантността на външните връзки, вместо само на количеството. С годините алгоритъмът става все по-добър и е по-трудно да бъде манипулиран. Затова към днешна дата, качеството на съдържанието на уебсайта е от съществено значение.
SEO за Google
Google е най-голямата и най-често използваната търсачка (особено в България), така че е много важно Вашият уебсайт да е оптимизиран спрямо изискванията на Google. Първото (и най-важно) “предпочитание” на Google е висококачественото съдържание. Това означава, че първата Ви задача трябва да е проучване на ключовите думи, което ще Ви помогне да определите начините, чрез които да постигнете по-голям трафик към уебсайта си. Друга особеност, която Google цени, е създаването на сайт чрез прости техники (като HTML & CSS). Останалите неща, които трябва да имате предвид, когато оптимизирате сайта си за Google, включват подобряване структурата на сайта на всички нива, оптимизиране на съдържанието (заглавия, ключови думи, текст, снимки), както и ефективното използване на техники за анализи (Google Analytics), качество на сайта (Google Search Console) и на промотиране (Google Ads).
Какво прави един сайт страхотен?
Когато става дума за разпознаване на бранд (а това е сред основните цели на всеки бизнес), посредствеността не бива да се толерира. Ако искате резултати, трябва да търсите най-доброто и да не се примирявате с по-малко. За страхотен сайт ще Ви е нужно повече от SEO. Ключовите елементи за ефективен уебсайт включват:
ИЗГЛЕД – никога не забравяйте, че най-важното за Вашия уебсайт може да бъде първото (ако не и единственото) впечатление, което потенциалният клиент получава за Вашия бизнес. Ако уебсайтът е атрактивен, е по-възможно да задържи вниманието на клиента за по-дълго време. Според Google един посетител трябва да се задържи на Вашия сайт поне 10 секунди, в противен случай, търсачката счита това посещение на уебсайта за нерелевантно и повишава степента на отпадане (bounce rate).
СЪДЪРЖАНИЕ – въпреки че изгледът на Вашия сайт е важен, за да привлича посетители, това което ще ги задържи в него, е информацията, която ще намерят там. С липсата на продавачи и консултанти, които нормалните магазини имат, Вашите клиенти основно ще разчитат на информацията, която предоставяте в сайта си, за да вземат решение за евентуална покупка.
ФУНКЦИОНАЛНОСТ – дори ако уебсайтът Ви изглежда страхотно и в него има много интересна информация, той ще бъде неизползваем, ако има лошо конструирани компоненти като неработещи линкове, правописни грешки и други. Още повече, това ще развали доброто впечатление, което сте изградили у клиентите си със страхотната му визия и стил.
ИЗПОЛЗВАЕМОСТ – това е ключов компонент на всеки страхотен сайт. Той включва простота, бързо зареждащи се страници, логическа навигация, съвместимост с различни платформи и браузъри, както и адаптивен дизайн, който да позволява използването му от различни мобилни устройства и смартфони.
Заключение
Начините на оптимизация на сайтовете за търсещи машини никога не са се променяли толкова динамично, както сега. Подходът към SEO оптимизацията е основополагащ за положителното възприемане на Вас и Вашия бизнес от потенциалните клиенти. Използвайте SEO оптимизацията по-скоро като начин да изградите бранда си, отколкото като опит за манипулация на търсачките. Помнете, че целта Ви не трябва да бъде на всяка цена да се класиране на първите места в резултатите за търсене, а да направите така, че Вашите клиенти да са доволни от това, което намират във Вашия уебсайт. И най-важното, не си правете експерименти с вашия основен уебсайт, а се доверете на експертите в SEO оптимизацията.