Блогът – задната вратичка на онлайн магазините

Блог - задната вратичка на онлайн магазините

Онлайн търговията е изключително динамична среда, с клиенти, които стават все по-взискателни към предпочитаните от тях компании. Този процес далеч не е изненадващ, но много търговци подценяват новите правила на интернет, водещи до дълготраен успех.

Истината е, че при толкова ожесточена конкуренция, ви е нужен допълнителен подход към вашите клиенти. Някаква вратичка, отварянето на която да ги запознае още по-отблизо с бранда ви; пространство, в което те да се почувстват част от едно общо преживяване. Наред с това е добре да създадете още един информационен канал, чрез който да промотирате продуктите си и да се разграничите от вашите конкуренти.

Създаването на блог (и редовното му поддържане) е ефективно решение за тези нови предизвикателства, поставени пред вашия бизнес. Ако желаете онлайн магазинът ви да е в наистина завършен вид, блогът трябва да е градивна част от вашата стратегия.

Що е то „блог“?

Най-просто казано, блогът е пространство, в което водещият  пуска публикации с интересна за дадена аудитория информация. Блоговете имат силно дискусионен елемент, с възможност за потребителите да оставят коментари и разискват засегнатите теми.

В контекста на онлайн търговията, блогът вече е неизменна част от имиджа на всеки сериозен бранд. Той осъществява „моста“ между компанията и нейните клиенти и фенове, като същевременно спомага и за по-доброто представяне на вашия уебсайт в онлайн търсачки като Google, Bing и Yahoo.

Какво може да публикувам (и как) в блога на моя онлайн магазин?

Интернет инфраструктурата е еволюирала толкова много, че бизнес блогът вече е пространство с шокиращо много възможности. Обективно погледнато, може да ръководите блога на вашия онлайн магазин изцяло по свое усмотрение. Но все пак съществуват няколко неписани правила, свързани с успеха на бизнес блоговете:

  • Вашите клиенти обичат информация, която е полезна за тях. Помислете от какво точно имат нужда те. Дали желаят да видят „човешкото“ във вашия бизнес, като например историята на вашето бизнес пътешествие до настоящия момент? Може би с удоволствие биха прочели повече за вашия асортимент и специфичните ви продукти? Дали пък не очакват съвети и напътствия от вас като професионалист в бранша?
  • Клиентите ви също така харесват информация, която е интерактивна. Ако пишете за вашите продукти, винаги вмъквайте качествени изображения в блог постовете си. Разполагате с интересни данни, които искате да представите? Помислете за инфографика, която да ангажира потребителското внимание още по-ефективно. Безкрайните параграфи текст изморяват окото и не стимулират интереса толкова силно, колкото използването на по-дръзко визуално съдържание.
  • Информирането невинаги е ограничено само до вашия бранд. Като компания, вие се движите в условията на дадена ниша (индустрия). Вашите клиенти се интересуват от вас, но следят и какво се случва на макро ниво. Помогнете им като публикувате постове за последните събития от индустрията. Разисквайте наболял проблем. Предложете мнението си относно бъдещето на вашия пазар. Не се страхувайте да надхвърлите границите на своя бизнес!

Нека вземем например стандартния сценарий, в който разполагате с онлайн магазин за дрехи. Във вашия блог може да публикувате както постове, фокусиращи се на ваши специфични артикули (със снимки), така и да напишете топ 10 на интересни дрехи от колекция „Есен-зима – ’15/16“, и какви трендове забелязвате там. И двете ще са от полза за вашите читатели.

Какво печеля, ако поддържам блог?

Качественият блог прави всеки успешен онлайн бизнес още по-успешен. Нека погледнем три от най-важните ползи от воденето на блог (които все пак са само част от предимствата за вас):

  • Увеличен трафик. Честото пускане на материали във вашия блог особено ако използвате и ключови думи, не остава незабелязано от интернет търсачките. По-доброто индексиране на сайта ви води и до повече посетители. А повече посетители водят до увеличение на продажбите. Имайки предвид, че се намираме в ерата на социалните мрежи, всеки интересен блог пост е кандидат за вирално (вирусно) споделяне от потребители. Това води до още един сериозен източник на увеличен трафик (и потребителско внимание) за вашия бизнес.
  • Засилване на позициите на бранда ви. Блогът е мястото, където вашите клиенти могат да комуникират с вас (и вие – с тях). Всяка дискусия и полезна информация сближава още повече бизнеса с неговите потребители, което води до по-лоялни (и доволни) клиенти. Мислете за блога ви като подценявана, но крайно ефективна „придобивка“ към официалното лице на вашия бизнес.
  • Допълнителни възможности за детайлно представяне на вашите продукти. Всеки потребител обича да се информира, преди да направи покупка. Колкото повече аргументи дадете на вашите клиенти, че предлаганите от вас продукти са им нужни, толкова по-добре. Блогът е перфектното място за ревюта на инвентара ви, придружени от факти и визуално съдържание (снимки, видео). Не се страхувайте да бъдете изчерпателни и подробни!

Колко трудно е поддържането на блог?

Отговорът тук варира според спецификите на вашия онлайн магазин, наличния ви персонал и заетостта ви. Някои бизнеси предпочитат сами да поддържат своя блог. Други разчитат на фрийлансъри (писатели на свободна практика), които да поемат управлението на блог съдържанието. Трети наемат външна фирма да се грижи за това.

Във всички случаи, поддържането на качествен блог изисква няколко важни елемента:

  • Платформа, където да се намира блога. Най-често това е WordPress, поради дългогодишните традиции на софтуера, що се касае до блогове и уебсайтове. Освен това WordPress e безплатен, лесен за разучаване и снабден с много функции, разширения и модерни дизайни. Някои онлайн магазини прибягват до алтернативни решения като Shopify или Squarespace.
  • Съдържание. Както споменахме, написано от вас, или от фрийлансър, нает за това. Препоръчително е статиите да са изчерпателни (не от по 200-300 думи), ангажиращи, с ключови думи и по възможност и естествено, информативни.
  • Визуален елемент. Някои брандове наемат и графичен дизайнер, който да снабдява текстовото съдържание с изображения, изпипани инфографики  или други визуализации. Доказано е, че подобни елементи са от изключителна важност за потребителите и това как те усвояват информацията, която им предлагате.
  • Последователност. Ръководенето на блога ви трябва да следва някакви рамки, за да е максимално ефективно. Колко често ще публикувате: по един блог пост на седмица или по повече? Ще разделите ли блога си на рубрики? Какъв ще е тонът и писменият стил на блога ви?

Всички тези елементи – наред с още множество дребни детайли, дефинират „трудността“ на ръководенето на качествен блог. Но ако трябва да сме честни, в повечето случаи това е изключително лесен процес, свързан само с ползи за вашия бизнес.

Бъдещето на блоговете

Блоговете са неизменна част от интернет пространството през последните 20 години и може да бъдете сигурни, че значимостта им няма да намалее. Напротив – те стават все по-актуални и нужни, макар и претърпявайки леки козметични трансформации.

Една интересна „метаморфоза“ е появата на Vlog-овете (видео блогове). Vlog-oвете са предпочитани от новите поколения интернет потребители поради редица фактори (увеличен брой мобилни устройства; предпочитание към изцяло визуално смилане на нова информация и други).

Евентуалният ефект на Vlog-ове е обвързан със спецификите на вашия онлайн магазин. За много брандове, Vlog-овете са още по-добър начин да предложат изчерпателни ревюта на свои артикули. Други се фокусират върху специфични информационни рубрики (сходни на нишови емисии новини). Във всички случаи, по този начин бизнесът ви си гарантира допълнителен източник на трафик: такъв от социалните видео мрежи като YouTube или Vimeo.

Независимо от вашата пазарна ниша, добре е присъствието на блог или Vlog да бъде градивна част от стратегията ви за комуникация с клиенти и повишаване на интереса им към вас. Ползите са наистина много.