8 неща, които трябва да знаете за дигиталния маркетинг

Digital Marketing

Дигиталният маркетинг вече е сериозно стъпил на пазара и се движи гордо изправен, редом до други канали и методи за рекламиране. Зародил се преди около десетилетие, като нещо почти невероятно и фантастично, днес той е неизменна част от ежедневието ни, дори без да подозираме за това. Все още обаче се носят какви ли не митове и легенди за неговата природа. Понякога бива необосновано подценяван, друг път точно обратното – често го величаят като новия „Бог“ на рекламирането и генерирането на бързи обороти. Истината, разбира се, се крие някъде по средата. Не всеки е длъжен да е детайлно запознат както с конкретната сфера на услугите, така и със спецификите на работа на дигиталния маркетинг. Ако искате обаче да имате успешен бизнес или кариера онлайн, вие трябва все пак да имате представа за поне основните понятия и похвати на онлайн маркетинга. В този текст ще ви разкажем точно за тях – базата, съставена от неща, които е добре да знаете без значение дали имате бизнес онлайн и искате да го развиете онлайн или пък сте краен потребител, който се чуди откъде са се появили всички тези реклами на обувки.

Но нека започнем от самото начало и изясним какво точно представлява дигиталният маркетинг? Това е вид маркетинг, който използва цифрови канали за комуникация (т.е. социални мрежи и сайтове) с цел популяризиране и рекламиране на даден продукт или услуга. Неговата основна цел е да достигне максимално лесно и бързо до възможно най-широка аудитория от крайни потребители, които имат/биха имали интерес към предлаганата стока или услуга. Основната идея на дигиталния маркетинг е възможността за един бизнес лесно да се свърже с клиентите си и не само да им предлага стоки и услуги, но и да може безпрепятствено да комуникира с тях. Няма да изпадаме в повече ненужна терминология и продължаваме по същество, а именно какво е добре да знаете за дигиталния маркетинг.

  1. Дигиталният маркетинг изисква детайлно и дългосрочно планиране

Ако си мислите, че работата на дигиталните специалисти включва създаване на страница в синята мрежа, добавяне на уебсайта ви в картите на най-голямата търсачка и публикуване на 5+ снимки/текстове, то значи сте в много голяма заблуда. От много време насам Facebook не е единствената социална мрежа, в която можете да популяризирате бизнеса си. А и задачите пред онлайн специалистите са много по-сложни. С риск да навлезем в ненужни подробности, уточняваме какво точно имаме предвид, казвайки „детайлно планиране“:

  • Трябва да се прецени в кои социални мрежи е добре да се направи профил на конкретния човек или фирма и съответно колко време ще отнеме тяхната поддръжка;
  • Ясна представа коя е целевата аудитория и как да я открием в необятното интернет пространство;
  • Кой е най-добрият начин за привличане вниманието на аудиторията;
  • В кои часове потребителите са най-активни;
  • Какви изображения привличат погледите на онлайн потребителите и дават най-добри резултати;
  • Ясен поглед върху целта на рекламите, които трябва да са съобразени с нуждите на конкретния бизнес и неговата аудитория;
  • Как да отличим бизнеса от всички останали.

и още куп други детайли, които в момента няма да изброяваме. А относно дългосрочното планиране… както и неговият роднина офлайн маркетингът, дигиталният маркетинг не дава резултати веднага. Изисква се време, упоритост и внимание, за да бъде ползотворна една цялостна маркетингова кампания.

  1. Дигиталният маркетинг също струва пари

Едва ли има някой, който не е чувал фразата „Няма безплатен обяд“. Е, в дигиталната сфера важат абсолютно същите правила като в реалния живот. Да създадете добра реклама и позитивно изграден профил става все по-скъпо, защото много от социалните мрежи повишиха рязко цените си за реклама през последната половин година. Ако до преди 2 години можехме да рекламираме с минимални бюджети, клонящи към нулата, то тези времена останаха в историята. За да бъде максимално достъпно обяснението ни, ще ви дадем един пример.

За да рекламирате офлайн вашия частен бизнес, ще са ви необходими например реклами на входната врата, светещи неонови реклами и флаери. Какво ще направите в такъв случай? Една печатница ще ви направи винили за входа, друга ще ви изработи светещата неонова реклама, трета фирма (може и първата) ще ви направи дизайн и ще ви напечати флаери, а за финал някой ще трябва да раздава рекламните брошури.

Сега си представете, че имате същия бизнес, но искате онлайн реклама. Ако намерите добра уеб агенция, тя може да направи всичко вече изброено по сходен начин. Графичен дизайнер ще ви изработи лого и рекламни банери. Втори човек ще поддържа всичките ви профили в социалните мрежи. Трети ще анализира вас и конкурентите ви, за да открие най-добрия начин да ви отличи сред масата, а промоутърите, на които щяхте да платите, за да раздават рекламните ви материали, реално са социалните мрежи.

Може и да звучи страшно, но всъщност не е. Макар да е дълъг процес и да изисква доста работа, усилия и търпение, той безспорно има огромни ползи за бизнеса.

8-things-digital-marketing-tendrik-blog-post-01-research

  1. Дигиталният маркетинг е като корона на дърво

Ако се чудите какво точно имаме предвид, веднага поясняваме. Всеки от нас може да си представи дърво с голяма корона, нали така? Представете си, че стеблото е самият маркетинг, а неговите клони са социалните мрежи, онлайн търсачките, рекламите, текстово съдържание, имейлите, графичният дизайн и т.н. Сферата е изключително всеобхватна и изброяването на всички клони на дървото на дигиталния маркетинг ще ни отнеме много време. С тези знания обаче вече имате представа кои са основните му разклонения. Тоест, ако дигиталният маркетинг е основата, то всички информационни канали и тези за реклама са неговите клони и листа. Всеки бизнес може да избере да ползва един или няколко от тях.

  1. Маркетингът онлайн е изключително гъвкав

Ако от предната точка сте останали с впечатление, че онлайн рекламата е прекалено скъпа, не бързайте да си вадите такива изводи. Хубавото на дигиталния маркетинг е, че той струва точно толкова, колкото вие сте готови да отделите. Ако този месец сте склонни да отделите по-голяма сума за реклама на бизнеса си онлайн – супер. Но ако следващия месец не сте доволни от резултатите или просто нямате същата възможност, не се тревожете. Никой няма да ви накаже или задължи да рекламирате в момент, в който нямате желание да го направите. Вие сами определяте времето и ресурса, които сте способни да отделите за дигитален маркетинг. Разбира се, до голяма степен резултатите са свързани с инвестицията, която вие сте склонни да направите, но има моменти, в които това се оказва не напълно вярно. Това е само част от позитивния облик на онлайн маркетинга – възможно е да постигнеш страхотни резултати и с по-ниска инвестиция. (Уточнение: В такъв случай позитивният резултат най-често се дължи на специфични умения, уцелване на точен момент/определена нужда или чисто и просто пълен късмет.)

Няма да скрием от вас удобството и контрола, които онлайн маркетингът предлага. Нека направим сравнение между печатна и дигитална реклама. Печатната реклама, веднъж създадена, няма възможност да бъде променяна, редактирана и впоследствие контролирана. Ако има допусната грешка в съдържанието, то вие ще сте абсолютно безсилни и няма да можете да я редактирате. При онлайн рекламите не е така. Ако сте решили, че искате да смените изображението/текста, защото искате да изпробвате друга стратегия, или да коригирате допусната грешка, имате възможността да го направите във всеки един момент. Спирате рекламата на пауза, редактирате я и я пускате отново. Звучи страхотно, нали?

  1. Дигиталният маркетинг не включва само Facebook

Да, да. Знаем, че това е най-популярната социална мрежа, но тя далеч не е единственият канал, в който можете да промотирате избрани от вас продукти и услуги. Определено не трябва да забравяте най-популярните социални канали, YouTube, Instagram, Pinterest, Vimeo, Twitter, LinkedIn, Tumblr и още много много други, но да се заложите само на една социална мрежа не винаги е добро решение. Една от най-функционалните стратегии определено е да комбинирате профили в популярните мрежи с регистрации в нишови социални мрежи, които имат за цел да събират хора с по-конкретни интереси и хобита. В тях по-лесно бихте открили вашата целева аудиторията и рекламата би ви била по-евтина. Разбира се, в нишови социални мрежи ще достигнете и до по-малък брой хора, но все пак е важно това да са вашите бъдещи клиенти. Именно поради тази причина препоръчваме успоредното поддържане на профили в няколко мрежи.

Например, ако вашият бизнес е ориентиран в сферата на туризма, съвсем спокойно можете да създадете профили във Facebook, Instagram, Google+, като представители на големите социални мрежи и да потърсите нишови такива. В този пример са подходящи TripAdvisor, TripIt и FoodSPoting (ако имате заведение за хранене).

  1. Дигиталният маркетинг включва много други неща освен рекламирането

Да вземем например SEO оптимизацията – изключително важна и неизменна част от дигиталната стратегия на всеки бизнес. Това е процес, при който оптимизирате сайта си по начин, удобен и разпознаваем за търсачките, например Google. Защо го правим? Ако сайтът ви не е добре оптимизиран, търсачките се объркват и не знаят какъв е вашият сайт – в коя ниша се развива той, какво предлага и дали е е част от дълбокото и тъмно онлайн пространство, което търсачката би блокирала при търсене. В подобни ситуации, ако някой търси информация за вас или сходен продукт или услуга, които предлагате, вашият бизнес няма да се покаже в резултатите, защото търсачката не знае кои точно сте вие. Оптимизацията цели да направи сайта удобен както за потребителите, така и за търсачките, за да сте видими и вашите реални и потенциални клиенти лесно и удобно да намират информация за вас в уеб пространството.

Той включва и линкбилдинг. Това е процес, при който други сайтове споменават вашия, в резултат на което се повишава авторитетът ви и вашият сайт се показва по-често и по-напред в позициите на търсачките при търсене. Линкбилдингът е важен, защото по този начин повишавате положителната си репутация и авторитет не само пред Google, но и пред (потенциални) клиенти и онлайн потребители. Той улеснява и достигането до нова аудитория многократно.

Дигиталният маркетинг включва и процеси като имейл маркетинг и видео маркетинг измежду всички други важни негови компоненти. Те ще бъдат плод на по-подробно разглеждане и дискусия в други наши текстове, но ако искате да научите нещо повече сега, погледнете тук:

https://tendrik.bg/blog/video-marketing-bg/

https://tendrik.bg/blog/email-marketing-spam-prihodi/

8-things-digital-marketing-tendrik-blog-posт-02-team

  1. Един маркетолог дигитален маркетинг не прави

Вдъхновено от народните пословици и поговорки, по-горното изречение е абсолютен и неоспорим факт. Но защо? Това е сфера, в която за да постигнете наистина добри резултати, ви трябва подкрепата на няколко други професионалисти от различни сфери. Доста често ще ви е необходим добър графичен дизайнер и програмист, и това е само за началото. Единственият начин да успеете да се справите сами с подобна задача е, ако имате поне някакви основни познания относно социалните мрежи, методите и условията за реклама в тях, можете да рисувате както на хартия, така и с различни програми, разбирате от Java Script, CSS и HTML, също така сте добър PR, справяте се отлично със създаването на оригинално авторско и копирайтинг съдържание, умеете да заснемате кадри и видео и сте добър оператор и монтажист. Ако сте добри в това, ви остава само да планирате вашите стратегии и да умеете да анализирате резултатите, които ще получите. И разбира се, да се клонирате, за да се справите с всичко, защото дори да имате всички тези умения, е абсолютно невъзможно да се справите професионално с всички тези задачи на достатъчно високо ниво.

  1. Резултатите са ясни и видими

Дигиталният маркетинг, както всеки друг, подлежи на анализ. Към момента онлайн маркетирането има много голямо предимство пред офлайн сферата. Например наличието на куп инструменти, които можете да ползвате, за да улеснят работата ви по събиране на данни и създаване на самия анализ след определена рекламна кампания. И може би най-важното – ще имате ясна представа точно колко хора са видели профила ви и вашите реклами и дали са се ангажирали с тях по някакъв начин. При офлайн рекламата няма как да направите това. При поставянето на билборд някъде например, няма как да съберете актуална и достоверна информация колко души са го видели, колко са се зачели в него, колкото са го одобрили или пък не им е допаднал.

Вече знаете основните и едни от най-важните неща за самия дигитален маркетинг. Ако пък искате да научите още и темата и сферата са ви любопитни, следете нашия блог. Тук ще ви информираме както за полезни и работещи инструменти и стратегии, така и за нашите успешни практики, представени чрез клиентите ни.