Тенденциите в SEO оптимизацията през 2018

2018-Seo-in-online-stores-blog-post-image

Казват, че ако не е на първа страница в Google, то просто не съществува!

Разбира се, това твърдение не е вярно, но е ироничен начин да се представи днешното общество, което толкова много е свикнало с бърз достъп до информация тук и сега, че в повечето случаи, не би си направило дори труда да кликне на втора страница.

И така, освен с реклама, как е възможно да се появим на първа страница в Google? Как бихме могли да застанем рамо до рамо с ‘популярните ученици в класа’, ‘победителите’, онези, които биват забелязани първи?

Отговорът е SEO (Search Engine Optimization) или Оптимизация на търсачките.

Светът на SEO е комплексен и непрестанно развиващ се и има малко онлайн маркетинг стратегии, които са толкова конкурентни, колкото е SEO.

Да бъдеш в крак с новостите в SEO е предизвикателство, както за малките бизнеси, така и за екпертите по SEO, тъй като има над 200 ранкинг фактора, които определят алгоритъма на Google, а те самите, непрестанно, или изменят формата си, или стават по-значими, или отпадат изцяло.

Ако имате онлайн бизнес и искате да бъдете с една крачка пред конкуренцията е необходимо ежедневно да опреснявате знанията си и да следите бъдещите тенденции в онлайн маркетинга и в SEO, без значение дали вече имате интегрирани SEO плъгини за тази цел или сте наели външен SEO специалист.

Без повече излишни обяснения, нека минем по същество и подновим знанията ви в необятния свят на SEO със следния списък от тенденции в SEO, които ще доминират през 2018 г.

2018-Seo-in-online-stores-blog-post-image-01

  1. RankBrain: Изкуственият интелект ще има по-голямо влияние над търсенето в Google

Малко над две години след представянето на RankBrain от Google, той се превръща във все по-важен фактор при оформянето на алгоритъма за търсене на Google. През 2016г., Google определя RankBrain като основен ранкинг фактор. Компанията-майка на Google, Alphabet, е инвестирала до такава степен в машинното самообучение и изкуствения интелект, че всички заявки за търсене се обработват от тях, в сравнение с 15% от заявките към момента на представянето на RankBrain.

И така, какво всъщност представлява RankBrain?

Въпреки, че звучи повече като готино име на супер герой от някой комикс, RankBrain е система за машинно самообучение, която помага на Google да филтрира резултатите от търсенията и да ги класира съобразно начина, по който потребителите взаимодействат с тях. RankBrain може не само да анализира потребителското поведение на страницата с резултати от търсенето (Search Engine Results Page/SERP), но също така успява да индентифицира връзки между теми и заявки. Ето и един пример: Ако подадете заявка за търсене на вечерен грим в Google търсачката, в топ резултатите ще намерите клипове от Youtube за това как да нанасяте вечерния си грим, последвани от резултати от блогове с трикове и идеи за нанасяне на вечерен грим, вместо резултати за онлайн магазини, от които да закупите същия. Това се случва, т.к. RankBrain анализира милиарди подобни заявки и обстойно разглежда каква част от потребителите кликват върху подобни резултати, опитвайки се по този начин да отговори първо на нуждите и намерението на потребителя.

Програмата за изкуствен интелект оценява качеството на вашето съдържание спрямо два основни фактора:

  • Колко дълго даден потребител остава на вашата страница след като я е избрал от страницата с резултати на търсенията или т.нар. Dwell time (Време за престой)
  • Колко потребителя кликат на вашия линк или т.нар. Click Through Rate (Процент на кликване)

Излишно е да уточняваме, че колкото повече време потребителите прекарват във вашия сайт и колкото повече хора кликат на вашия линк от страницата с резултати на търсенията, толкова повече Google ще ви награждава за това и толкова по-големи са шансовете ви следващия път да се позиционирате по-високо в резултатите от търсенията.

Влиянието на RankBrain става все по-голямо с всеки изминал ден. В тази връзка, това, което бихте могли да направите е да се фокусирате повече върху качествено и изчерпателно съдържание и не толкова върху ключови думи, а върху нуждите и намеренията на потребителя.

  1. Възходът на индекса ‘Mobile-First’

Предвид това, че над 50% от заявките за търсене през 2017г. се задават от мобилни устройства (източник: Statista), а милениалите прекарват средно малко повече от 3 часа на ден на тях към 2016 г., употребата на мобилни устройства се превръща във все по-неразделна част от ежедневието ни. Това е лесен начин да получим информация бързо и ‘на крак’ и може би основната причина Google да премине към индексът ‘mobile-first’.

Индексът ‘mobile-first’ означава, че Google ще започне да определя мобилната версия на сайта ви като основната му версия. Google ботът ще сканира първо мобилната версия, след което десктоп версията на вашия сайт и ако сайтът ви не е оптимизиран за мобилни устройства (mobile-friendly), то това неминуемо ще се отрази негативно върху класирането и на двете версии на сайта ви в Google.

Индексът ‘mobile-first’ не е изцяло интегриран, но е полезно да го имате предвид и да се подготвите за него, особено ако искате да имате преднина пред вашата конкуренция. Уверете се, че всички видеа и снимки се зареждат бързо и безпроблемно на мобилната версия на сайта ви, за да подобрите преживяването на потребителите на вашия сайт, а и за една доза допълнителна любов от Google.

Един лесен и удобен начин за проверка на това дали вашия сайт е оптимизиран за мобилни устройства е програмата на Google – Mobile-Friendly Test Tool, която също така ви дава и полезни съвети в случай, че имате някои пропуски в уебсайта си.

  1. Видео търсене

В днешно време видео съдържанието се поглъща с по-бързи темпове отколкото изяждаме пуканките си докато гледаме любимия си сериал в Netflix. Според Cisco, до 2021 г., глобалният видео трафик ще отразява 80% от всичкия трафик в интернет. Въпреки, че според Youtube, консумацията на видео съдържание се е повишила със 100% всяка година, прогнозите, са че тази тенденция ще се увеличава още повече във времето.

Потребителите се обръщат към Youtube по-често от всякога до сега. Трудно е да пренебрегнем Youtube, имайки предвид големия му мащаб като търсачка (още повече, че е собственост на Google), така, че ако планирате да увеличите трафика към вашия уебсайт през 2018 г., обърнете по-специално внимание на Youtube и започнете да създавате и оптимизирате видео съдържание. Според SmallBizTrends, компании които създават видео съдържание наблюдават 41% повече трафик към сайта си, в сравнение с онези, които не създават видеа.

Ако вашите видеа са целенасочени и добре таргетирани, то в замяна, вие ще се радвате на повече трафик, повече лийдове и потенциални бъдещи продажби. Също така ще получите и по-голяма ‘площ’ на страницата с резултати от търсенето при показване на вашите оптимизирани Youtube видеа, което от своя страна води до по-лесно забележими резултати, увеличавайки шансовете ви да получите поредния клик към вашия сайт.

2018-Seo-in-online-stores-blog-post-image-02

  1. По-голямо влияние на гласовото търсене (Voice search)

С всеки изминал ден все повече хора започват да използват гласово търсене, а веднъж опитали, бързо ще привикнете към удобството и лесната му употреба.

Google отчита, че 55% от тийнейджърите и 40% от възрастните използват гласово търсене ежедневно, а според Бешад Бехзади, Директор на Разговорното Търсене в Google, гласовото търсене расте с по-бързи темпове от писменото търсене.

Забързаното ни ежедневие и непрестанна нужда от продукти или услуги в движение, като това да пием кафето си в движение и консумираме храна ‘на крак’, неминуемо доведе и до нуждата от получаване на информация в движение, което е така любезно предоставено от гласовото търсене на Google.

Въпреки това, че гласовото търсене е в своя ранен стадий, би било добра идея да започнете да оптимизирате сайта си за него от сега. Ако искате да бъдете успешни в тези свои усилия, имайте предвид следното – резултатите от заявки подадени чрез гласово търсене обикновено са резултатите включени във featured snippets (функционални фрагменти).

Featured snippets на Google представляват отговори към заявки от вашето търсене, които излизат на челно място в страницата с резултатите под формата на по-голям текстов сегмент, който обобщава отговора на заявката извлечен от определен уебсайт, както в примера по-долу.

Ако искате вашето съдържание да бъде включено във featured snippet е важно да се класирате добре органично и също така да създавате полезно съдържание, което е наситено с качествен текст и е добре структурирано за улеснение на потребителите и за по-добра оценка от Google.

  1. Повече функционалности на страницата с резултати от търсенето (SERP)

Страницата с резултати от търсенето на изглежда така, както преди. Въоръжена с разнообразни featured snippets, панели за знания (Knowledge panels), пакети за локална оптимизация (local packs) и подобни, тя вече предлага повече от един начина да увеличите кликовете към вашия сайт (вашия CTR), като изключим очевадния начин – да бъдете на челно място в резултатите от търсенето.

Ако в миналото, изглеждаше като един безкраен списък от сини линкове, то днес SERP има много по изчистен вид и е много по-лесен за бърз преглед и откриване на информацията, от която имаме нужда.

2018-Seo-in-online-stores-blog-post-image-03

SERP непрекъснато се обновява и е по-динамична от всякога досега, така, че защо да не се възползвате от всички тези функционалности, които предлага, за да изкарате бизнеса си на преден план?

Както Шели Фагин, Основател на Highly Researched, съвсем правилно отбелязва: “Това да си на челна позиция в Google не носи същата стойност, както мнозина от нас си спомняме с умиление”. Сега е важно да се фокусираме върху потребителското преживяване и да им предоставяме обширната информация, от която те се нуждаят.

SEO през 2018 г. е много повече от съвкупност от добре проучени ключови думи, то се отнася за изчерпателно съдържание, контекст и фокус върху намерението на потребителя.

Джоуи Ларатро, Директор на Tandem Interactive, много добре обобщава гореописаното:

“Най-умните брандове трябва непрекъснато да фокусират усилията си,  върху подобряване на съдържанието си, оптимизиране на потребителското преживяване и оползотворяване на новите тенденции, за да са конкурентни, като всичко това ще им помогне да ‘разбият’ SERPs”.

Започнахте ли вече да оптимизирате вашия уебсайт спрямо някоя от гореизброените тенденции? Ако е така, ще се радваме да чуем в коя насока фокусирате вашите SEO усилия през 2018 г. и към какви резултати се стремите? А ако имате нужда от помощ, ние можем да ви помогнем със SEO оптимизацията на вашия сайт.