Как да се класираме на първо място в Google: 4 добри практики

Google-4-dorbi-praktiki-Tendrik-BG

Дефиницията за един модерен успешен бизнес включва и доброто му представяне онлайн. Нещо повече – в зависимост от нишата ви, именно интернет може да се окаже най-важният ви канал за популяризация.

Когато говорим за „популярност“, обаче, няма как да пропуснем една много важна предпостaвка за това явление. Все пак как стигаме до момента, в който нещо става „популярно“?

Най-простичко казано: когато това „нещо“ (в случая – бизнесът ви), е видимо за достатъчно количество хора. Онлайн този процес е свързан най-вече с позиционирането ви („ранкинг“) в конкурентния свят на интернет търсачките. Понеже най-използваната търсачка не само у нас, но и на глобално равнище, е Google, ще поговорим за ранкинга именно в Google условия.

Изкачването на Google резултатите и класирането дори на първата страница на търсачката (какво остава за най-челните позиции), е свързано с много изисквания. Наречени „критерии за придобиване на лидерска позиция“, те са абсолютно задължителни, ако искате да достигнете популярност. От Google споделят, че общият им брой гравитира около 200. Реално  обаче трябва да се оглеждате за не повече от 10 до 20 от тях. Внимателното им спазване и наличието на дългосрочна стратегия ще ви доведе до първите позиции на Google. Което на свой ред ще отбележи наплив от нови посетители и потенциални клиенти.

Нека погледнем някои от по-важните критерии за Google ранкинг (валидни за 2015 година).

Пишете качествено, човешко и обемно съдържание

Много хора подценяват писането на съдържание в онлайн среда. Истината е, че съдържанието в интернет трябва да е достатъчно привлекателно за две съвсем различни аудитории. Едната е алгоритмичната, „механична“ част на Google, която сканира и подрежда съдържанието ви по-определени критерии. Другата, естествено, са вашите посетители и читатели, които желаят да прочетат качествено и добре структурирано съдържание.

От вас се желае да угодите и на двата вида аудитория, без това да повлияе на качеството на вашето съдържание. В последните години Google алгоритмите са станали доста взискателни, особено що се касае до уникалност и дължина на съдържанието. Лесен пример могат да бъдат блог постовете. Ако допреди две-три години постове от 300 думи бяха традиция, в момента Google определя статии с поне 800 думи като „качествено съдържание“ и санкционира прекалено кратките текстове.

Не мислим, че е нужно да уточняваме, но все пак: копирането на информация директно от друг източник е съкрушаващо за качеството на вашето съдържание. Рискувате тази информация да не бъде индексирана от Google по адекватен начин, защото тя съществува вече – просто някъде другаде. Допълнителен фактор е и поведението на посетителите ви – ако те забележат, че просто копирате текст от други, доверието им във вас ще спадне.

Съдържанието, което трябва да имате на сайта си, трябва да бъде структурирано (ясна навигация из сайта ви), качествено (уникално съдържание, написано грамотно) и обемно (без блог постове от по три кратки параграфа).

Мислете стратегически и изградете своето SEO онлайн царство

Интернет успехът, що се касае до класирането в търсачките, е пряко свързан и с мислене в перспектива. SEO е именно това, делейки се на т.нар off-page SEO и on-page SEO. Нека погледнем най-популярните примери и в двете категории.

Безспорно събирането на ключови думи (“keywords”), които са релевантни за бизнеса ви и ще привлекат точните клиенти, е лидер сред on-page SEO техниките. Оптимизацията им звучи като нещо безкрайно сложно, но всъщност не е чак толкова страшна. Просто иска стратегическо мислене и деликатно прилагане.

Какво трябва да знаем за ключовите думи

Говорейки за ключови думи, нека разгледаме двата типа, на които те се разделят. Едните ключови думи са късите („short-tail”), а другите наричаме дълги („long-tail”). Според повечето експерти е хубаво да смесвате двата вида, но в последно време по-дългите ключови думи набират популярност.

Кратък пример:

Разполагате с бизнес за чай. Къса ключова дума би била „зелен чай“, или пък „магазин за чай“. Дълги ключови думи в този сценарий биха били „зелен чай от Източен Китай“, или „магазин за органично приготвен чай“.

Идеята на дългите ключови думи е създаване на нишовост, отличаване от другите ваши конкуренти в сферата ви, и все пак привличане на посетители посредством ясно дефинирани ключови думи.

Ключовите думи е редно да присъстват както в базисното уеб съдържание на сайта ви (началната ви страница, страницата за услугите ви и т.н.), така и във вашия блог. Именно блоговете са един от най-добрите подходи за повишаване на SEO-то на сайта ви.

Google отново се намеси в този аспект и затова трябва да внимавате. Ясно е, че прекалено малко ключови думи са лош подход, но и прекаленото им струпване прави недобро впечатление както на онази „механична“ част, така и на вашите читатели. Най-важното е ключовите ви думи да присъстват, но да са поставени по естествен начин, без да влияят на формата и смисъла на съдържанието ви.

Някои по-важни off-page SEO практики

„Off-page” дава яснота на това какво представлява това разклонение на SEO – тук става дума за неща, които се случват „извън“ страниците на сайта ви.

Безспорно най-популярният метод за off-page SEO е изграждането на линкове (linkbuilding) и присъствието на сайта ви в релевантни други сайтове от вашата ниша. С други думи, вашият бизнес за чай ще повиши своето off-page SEO, ако присъства в:

  • Любителски блог на известен потребител, който ревюира различни чайове
  • Достатъчно известна медия
  • Друг сайт, който е свързан с чаената индустрия

Когато търсите изграждане на линкове и установяване на отношения или обмен с други сайтове, трябва да мислите за тяхната популярност и свързаност с бизнеса ви. Известни сайтове, които вече имат хубав Google ранк, както и такива, свързани с дейността ви, се отбелязват от Google и това повишава популярността ви. В по-горния случай едва ли ще направи добро впечатление ако си осигурите линк в сайт с по-малко от 150 души на ден, който се фокусира върху автомобили.

В последните години социалните мрежи се утвърдиха като още един важен елемент от off-page SEO практиките. Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest и други спомагат за популяризирането на сайта ви и дават добър знак на Google. Щом потребители от различните социални мрежи оценяват съдържанието ви, значи заслужавате по-челни позиции. Затова при създаване на съдържание мислете за неговата привлекателност в посока споделяне. Наред с това винаги имайте бутони за социално споделяне в блог постовете си.

Не забравяйте за мобилната версия на вашия сайт

Колко от вашите приятели и познати имат смартфон или таблет?

Най-вероятно значителна част.

Google търсачките отбелязват този бум на мобилните устройства и едно от по-новите изисквания е сайтът ви да има мобилна версия. Мобилната оптимизация следи внимателно как точно потребителите комуникират със сайта ви – ако изпълните нужните изисквания, ще отбележите напредък в позиционирането си онлайн.

Един от най-важните фактори е скоростта на вашия сайт. Мобилното браузване се свързва със забързаност, нетърпение, желание за получаване на информация на мига. Ако искате да удовлетворите своите посетители (а покрай тях, и Google), вашият сайт трябва да е максимално бърз. Това включва по-малко количество наличен код, по-хитри практики в браузър кеша и оптимизиране на изображенията (големина, разширение – например PNG изображенията са най-подходящи за мобилно браузване).

Естествено няма как да бъде подминат и дизайна на вашия сайт. Фаворит на Google е т.нар. „responsive” дизайн, който се напасва спрямо устройството на потребителя, който разглежда сайта ви. С други думи, ако сайтът изглежда прекрасно за ваш посетител със смартфон и по-малка резолюция, изгледът му ще остане същия и за друг посетител с 10-инчов таблет, който е значително по-голям.

В никакъв случай не подценявайте мобилната версия на сайта ви – обезателно е да разполагате с такава като начало. Тествайте различни нейни функции, за да се подсигурите и да изкачите ранковете на Google.

Рекламирайте модерно и интелигентно с Google AdWords

Последната ни препоръка е свързана с наличието на бюджет за реклама – което малко или много е неизменна част от поддържането на качествен бизнес. Google AdWords е системата от платени реклами на Google и в последно време се утвърди като ядрото на покоряването на страниците с резултати в търсачката.

AdWords се основава на „плащане на клик“ принципа (Pay-per-click, PPC). С други думи, вие заплащате за всяко кликване на потребителя на ваша реклама. Естествено това включва немалко разходи, затова най-доброто, което можете да направите, е да прецизирате въпросната реклама.

Как става това? Ето някои неща, за които да помислите, преди да пуснете вашата Google AdWords кампания:

  • Кой точно е вашият клиент? Какво е поведението му, какво търси, какви са демографските му особености?
  • Какви са ключовите думи, които искате да таргетирате? Кои от тях са търсени по-често и къде конкуренцията е най-изгодна за вас?
  • По кой канал ще се движите – мобилни устройства, лаптоп, компютър? Какви са плюсовете и минусите на различните устройства и рекламирането в тях?
  • Каква е крайната ви цел – само видимост, или покупка? Абонамент за ваш нюзлетър (newsletter), или пък сваляне на вашия продукт?

Google AdWords е стратегия, свързана с гарантирани разходи, така че е хубаво да формулирате вашата компания с максимални приходи наум. Рекламирането в Google се характеризира с най-голяма успеваемост – но само ако сте дефинирали „параметрите“ му по най-релевантен и перспективен начин.

Заключителни изводи

Успешното класиране в Google резултати и покоряването на Google ранкинга не е лесна задача, но не е и феномен, който да е безкрайно труден. Сравнителната сложност на това да популяризирате сайта се корени във факта, че трябва да се грижите за различни фактори и да ги комбинирате за оптимален резултат.

Същевременно обаче крайният резултат си заслужава всички усилия. Сами се замислете: колко пъти сте продължавали над, например, пета страница на Google резултати при своите онлайн търсения?

Челните позиции в търсачките ще ви осигурят повече посетители, повече престиж, а оттам – и повече клиенти, които да доведат до повече приходи.